فناوری اطلاعات,ویژه

دختری در فاجعه با ثروت نیم میلیون دلاری!

صبح یک روز شنبه در سال دوهزار و پنج، وقتی زویی راث چهار ساله بود، همراه خانواده‌اش برای تماشای یک خانه در حال سوختن در محله خود در Mebane کارولینای شمالی رفتند. آتش‌نشانان عمداً شعله را به عنوان یک آتش‌سوزی کنترل شده شناسایی کرده بودند، همسایگان جمع شدند و آتش‌نشانان حتی به بچه‌ها اجازه می‌دادند به نوبت شلنگ را در دست بگیرند. هنگامی‌که پدرش – یک عکاس آماتور- از او خواست تا لبخند بزند، زویی با موهای پایین و نگاه آگاهانه به چشمانش، در حالی‌که آتش پشت سر او غرش می‌کرد، لبخندی شیطانی زد! و این‌گونه تصویر “دختری در فاجعه” (Disaster girl )متولد شد. ( تصویر اول)


از سال دوهزار و هفت که این عکس در یک مسابقه عکاسی محلی برنده شد، در خیلی از رخدادها ویرایش شده و به شکلکی اینترنتی تبدیل شده که برای نشان دادن موقعیتی فاجعه‌بار در مقابل رفتاری شیطنت آمیز استفاده می‌شود. از این تصویر به عنوان یک میم (meme) استفاده شده‌است. (تصویر دوم)


راث که اکنون بیست و یک ساله است دانشجوی دانشگاه کارولینای شمالی در چاپل هیل است، تصویر دختر فاجعه را در رمز نشان بی‌همتا(NFT) ثبت مالکیت کرد و آن‌را به بهای نیم میلیون دلار فروخت!


رمزنشان بی‌همتا ( NFT) شیوه‌ای برای ثبت مالکیت دارایی‌های آنلاین است که مشابه بیت‌کوین و دیگر رمزارزها با فناوری بلاکچین ( Blockchain)، مانند یک دفترکل مشترک ذخیره‌شده بر شبکه کار می‌کند.


دیگر چه میم آشنایی می‌شناسید که ارزش ثبت کردن در تاریخ مجازی دنیا را داشته باشد؟ در اینترنت فارسی کدام میم را می‌شناسید؟


پ.ن: میم ایده یا رفتار یا روشی است که از طریق فرهنگ از فردی به فرد دیگر منتشر می‌شود.

تصویر نویسنده
شقایق نبوی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *